Haar hondje kondigt het bezoek aan, kort daarna opent mevrouw Rookhuyzen de deur. Ze woont hier zo fijn, vertelt ze in haar knus ingerichte huis. En toch had ze zich al ingeschreven voor een gelijkvloerse aanleunwoning. “Maar als er dan iets werd aangeboden, werd ik zenuwachtig en verdrietig. Eigenlijk wil ik hier helemaal niet weg. Maar er moest wel wat gebeuren, want ik werd angstiger: wat als ik straks een keer niet meer kan opstaan?” “Nu heb ik zelf hulp nodig”
Mevrouw was al een paar keer gevallen. De trappen, het douchen in bad; het werd allemaal moeilijker bekent ze.“De was in de wasmachine in de kelder liet ik weleens dagen liggen.” Als gevolg van een aanrijding laten haar benen haar soms in de steek. “En vergeet ik soms dingen, maar ja, ik word ouder hè”, legt ze haar situatie uit. Als flinke, zelfstandige vrouw had ze nooit hulp nodig,ze staat juist altijd voor anderen klaar. “Ik sprak mezelf toe: doe je maar minder groot voor, Ada, je hebt nu zelf
hulp nodig.”
Haar zonen stapten in. Ze kan inmiddels met een traplift naar boven, waar nu ook de wasmachine staat. Het bad
is eruit en op strategische plekken zijn handvatten gemonteerd. “Maar als er toch iets gebeurt, wie is er dan
voor me”, vroeg ze zich nog steeds af, “zoals vroeger bij de kruisvereniging.” Een kennis noemde ViviumServices. Ze belde, werd lid en maakte een afspraak met de ledenconsulente Sandrina. Dat eerste adviesgesprek is voor leden gratis. De ledenconsulente kent de mogelijkheden in de buurt en regelingen met betrekking tot wonen, zorg, welzijn en ondersteuning aan huis.
“Sandrina zat hier”, wijst mevrouw een stoel aan, “en luisterde en luisterde. En ik vertelde en vertelde. Af en toe vroeg ze iets: had ik bijvoorbeeld weleens aan alarmering gedacht? “Dat is voor andere mensen”, bliktze terug op hoe ze eerst dacht. Toch was dat het zetje dat mevrouw nodig had. Ze laat de alarmknop aan een koord om haar hals zien, aangesloten op de meldkamer
van haar zorgverzekeraar. “En als ze geen reactie krijgen, dan gaat Vivium kijken”, weet ze zich verzekerd van hulp. Het wijkteam heeft een sleutel.
“Zo fijn, dat dat geregeld is. Dat vinden mijn kinderen ook. Ik hoef niet meer bang te zijn.” Ze heeft de informatie van Vivium Services op de kastdeur geplakt. “Dan heb ik het meteen bij de hand als het nodig is. Ze regelen
trouwens ook een maaltijdservice, pedicure of kapper aan huis. Misschien komt dat later nog eens van pas.”
Leden van Vivium Services krijgen tot wel tien procent korting op diensten en producten van geselecteerdepartners. “En als ik vragen had, mocht ik Sandrina altijd bellen”, vertelt mevrouw tevreden. “Als ze me niet kon helpen, dan kon ze me doorverwijzen naar wie wel.”
Al met al voelt ze voelt zich zekerder en veiliger thuis. “Ik ben zo opgelucht. Ik kan hier blijven wonen. En ikhoef het niet meer allemaal alleen te doen. Een deel van mij kan dat vaak prima, een steeds groter deel kan niet alles meer. Maar nu ben ik daar niet meer bang voor, en dat maakt een enorm verschil.” Dat is ook wat ze mee wil geven aan anderen in een vergelijkbare
situatie: “Je hoeft niet te tobben. Je hoeft niet ‘oud’ te zijn om om hulp te vragen. Dat hebben mijn zonen en mijn buurvrouw tegen mij gezegd, en dat gaf mij het zetje dat ik nodig had. Nu zeg ik het tegen anderen en deel mijn ervaring. En ik hoop niet”, sluit ze met twinkelende ogenluchtig af, “dat mijn kinderen later net zo eigenwijs zijn.”
De ledenconsulent is er voor iedereen.
Personenalarmering nodig? Een personenalarmering wordt veelal geadviseerd door uw huisarts of specialist en wordt geregeld via uw zorgverzekeraar of gemeente. Informeer naar een vergoeding door uw zorgverzekeraar. Ook kunt u zelf bij Vegro of Kersten met Vivium korting hulpmiddelen aanschaffen zoals het Wuzzi alert. Laat u eens goed informeren.