De voortuin ligt er piekfijn bij. De tuinman is dan ook net geweest, vertelt mevrouw. Hij maakt deel uit van hun eigen netwerk, onder wie ook de klusjesman, die onlangs een extra trapleuning bevestigde. Meneer heeft namelijk steeds meer moeite met de trap en lopen vanwege heupproblemen. Met hulpvaardige buren en een zoon dichtbij die ondersteunt, redden ze zich prima. “Zolang het nog goed gaat met ons beiden,” weet mevrouw.
Toen ze nog jong waren, zo vertelt ze, zijn ze lid van Vivium Services geworden. “Een veilig gevoel als steuntje in de rug dat je hulp kunt krijgen als het nodig is. En dat moment komt langzaam in zicht”, zegt ze. “Daarom is het goed om voorbereid te zijn en hebben we gebruik gemaakt van de mogelijkheid: deze zomer is de ledenconsulent bij ons thuis geweest. Ze heeft ons van praktische informatie, tips en adviezen voorzien, waardeert mevrouw ‘het prettige gesprek’. “We kregen zelfs een gespreksverslag, dat we aan onze kinderen konden sturen, en ook daarna heeft ze contact gehouden.”
Zo ligt de catalogus van Otolift voor een traplift klaar, signaleerde de ledenconsulent drempels bij de glazen achterpui waarvoor zogenaamde drempelhulpen zijn, mocht meneer een rollator gaan gebruiken. “En onze diepe douchebak is inmiddels vervangen door een inloopdouche met twee klapdeuren”, vult meneer tevreden aan. Door Molenaar Badkamers, een partner van Vivium Services waar leden korting krijgen. Ze probeerden eerder al een maaltijdservice uit. “Nu hebben we net enkele maaltijden bij Chiel Kookt uit Huizen besteld, hij brengt namelijk dagverse, ook een tip van de ledenconsulente.” Voor meneer komt de pedicure aan huis.
Ondanks alle informatie en opties, blijft het lastig om te bepalen wanneer het (nog op) tijd is om daadwerkelijk hulp(middelen) of ondersteuning te regelen. “Je denkt dat het nog niet zo erg is”, legt meneer uit, “toch ben je er in je hoofd mee bezig.” Hij doelt op een rollator. Mevrouw: “Ik ga liever geen hele dag meer weg. Dan ben ik bang dat hij valt, wat eerder gebeurd is, gelukkig zonder iets te breken.” Met een blik op haar man: “Dan zou zo’n alarmhorloge waar de ledenconsulente het over had, best een uitkomst kunnen zijn.” “Eerst naar de orthopeed”, besluiten ze “en horen wat hij aan die heup kan doen.”
Ondertussen hebben ze zich ‘passief ingeschreven’ voor De Gooise Warande vlakbij. “We hebben er weleens gegeten en een concertje bijgewoond”, zo kent mevrouw deze Vivium-locatie. ‘Een prettige omgeving, hoor. Toch wil je onafhankelijk zijn, dus zoeken we naar oplossingen thuis. Dan is het fijn als iemand, zoals de ledenconsulente, met ons meedenkt. “Daar ben ik enthousiast over” glimlacht ze, “en dat laat ik mijn omgeving graag weten.”